Deze website gebruikt cookies

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.

INVESTERING

architect nieuwbouw woning

Waarom investeren in nieuwbouw?


Om uit te leggen waarom nieuwbouw een goede keuze is, moeten we even kijken welke norm de Belgische Overheid oplegt aan “bestaande woningen”.

Vanaf 2023 komt er een verplichting tot renovatie voor wie een energieverslindende woning aankoopt. Wie een huis met label E of lager aankoopt, moet binnen de vijf jaar de nodige inspanningen doen om het gebouw naar niveau D te brengen. Waarom ? Omdat een grondige en snelle verbetering van de energieprestatie van het Vlaamse woningenbestand (lees : bestaande woningen) noodzakelijk is om het energieverbruik door de huishoudens substantieel te verminderen.

In hoeverre zal die maatregel een impact hebben op de vastgoedmarkt ? Worden woningen goedkoper of net duurder ?

Bart van Opstal, woordvoerder van de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat (Fednot), kijkt in zijn glazen bol. “We verwachten dat de vraag - en dus ook de prijs – van slecht geïsoleerde woningen zal dalen. Mensen willen met een wit blad beginnen om dan van in het begin al te voldoen aan de normen. Kopers zijn bereid om die extra kosten te betalen omdat ze die vrij goed kunnen incalculeren, en ervan overtuigd zijn dat ze de komende jaren blijven voldoen aan de normen. Dat duwt mensen meer in de richting van nieuwbouw, eerder dan de aankoop van een woning waarbij je niet weet hoeveel je zult moeten investeren om aan de normen te voldoen”, besluit Bart van Opstal.

Bron : hln.be/Bart van Opstal

LAAG WOONKREDIET

huis munten dak biljet 50 euro

Woonkrediet op laagste peil ooit

Nooit eerder in België was lenen voor een woning zo voordelig. Het is dus nu het moment om een woning aan te kopen en een woonlening aan te gaan. Ook met de herfinanciering van een lopend woonkrediet of met beleggingsvastgoed kan je heel wat uitsparen.

In de laatste 50 jaar steeg de prijs van vastgoed in België gemiddeld met 6,3% per jaar. In tegenstelling tot de aandeelbeurzen blijft beleggen in vastgoed een veilige keuze. De historisch lage rentevoeten zijn een uitgelezen kans om te lenen. Het huurrendement dat je als eigenaar opstrijkt, overstijgt de intrest op je spaarboek en het brengt bovendien een maandelijks inkomen met zich mee.

SUBSIDIES

E-peil woning

Welke subsidies zijn mogelijk?

Je kan de mogelijke subsidies om energiezuinig te bouwen consulteren op de website : www.energiesparen.be/subsidies/subsidiemodule

De subsidies zijn gekoppeld aan het E-peil dat wordt toegekend aan uw nieuwbouwwoning.

Vlaming moet almaar kleiner bouwen

Compacte woning kleiner bouwen

Vlaming moet almaar kleiner bouwen

Appartementen nog maar half zo groot als 25 jaar geleden

De spreekwoordelijke baksteen in de maag ligt steeds meer Vlamingen op de maag. De aanhoudende stijging van de prijzen voor bouwgrond en de strengere (energie)normen maken nieuwbouw almaar duurder. En dus zit er maar één ding op: downsizen. In vergelijking met 2000 bouwen we grosso modo al een vijfde kleiner. De cijfers van de FOD Economie liegen er niet om. "Vandaag woont de Vlaming in een woning die gemiddeld 27 m² kleiner is dan de 160 m² in 2000. Wie in een flat woont, moet het met 17 m² minder stellen dan de 83 m² in 2000", zegt Marc Dillen van de Vlaamse Confederatie Bouw. Ten opzichte van 1990 is de trend nog een pak indrukwekkender: "Toen bouwden we nog huizen met een woonoppervlakte van gemiddeld 222 m² en flats van 160 m². Woonhuizen zijn met andere woorden bijna 100 m² kleiner dan 25 jaar geleden, appartementen zijn zelfs gehalveerd in oppervlakte."

Duurdere bouwgrond, strengere normen

Naar de verklaring voor de trend is het niet ver zoeken. "Die daling heeft voornamelijk budgettaire redenen", zegt Dillen. "De bouwheer heeft nu eenmaal een welbepaald budget ter beschikking, maar de bouwgronden zijn intussen flink in prijs gestegen en ook de normen inzake energieverbruik, ventilatie en dergelijke zijn verstrengd. "Sinds 2000 is de prijs van bouwgrond in Vlaanderen liefst verdrie/verviervoudigd. Een meeruitgave waar strikt genomen niets extra's tegenover staat. "Anders dus dan de energienormen, die je moet zien als een investering in kwaliteit, die zichzelf bovendien op termijn terugverdient", zegt Marc Dillen. Wat niet wegneemt dat de bouwheer ook dat bedrag meteen moet ophoesten”.


bron: Het Belang van Limburg

Laadpaal

Wat is het laadvermogen van een laadpaal en wat is het verschil tussen 1 fase en 3 fase laadpaal ?

Het laadvermogen van een laadpaal wordt gemeten in Kilowatt (kW). En dit laadvermogen is afhankelijk van de aansluiting die je thuis in je meterkast hebt en de capaciteit van je laadpaal. Je kunt bij de keuze van een laadpaal kiezen uit een 1-fase en een 3-fase laadpaal. Even heel simpel gezegd: bij een 1-fase laadpaal gaat de stroom door 2 draden (de fasedraad en de nuldraad), waarbij dat bij een 3-fase laadpaal 4 draden zijn (drie fasedraden en de nuldraad). Het laadvermogen van een 3-fase laadpaal is dus hoger dan dat van een 1-fase laadpaal en dus kun je je auto sneller opladen. auto met batterij

Hoe werkt een 1-fase laadpaal ?

Dit is een laadpaal die werkt op een 1-fase aansluiting, die in elke meterkast te vinden is. Deze laadpalen maken dan ook gebruik van de standaard 220/230V aansluiting in je huis. Het maximale vermogen is 16A, waarmee het maximale laadvermogen van een 1-fase laadpaal uitkomt op 3,7 kW. Een accu van 60 kWh is met dit laadvermogen in ongeveer 16 uur opgeladen, wat vrij lang is. De meeste elektrische auto’s hebben een dergelijke of zelfs hogere capaciteit. Je kan het aantal ampères laten verhogen in je huis om meer capaciteit te hebben voor een 32A 1-fase laadpaal. Je kan dan maximaal 7,3 kW laden. Met een 1-fase laadpaal bestaat echter de kans dat je je netwerk te veel belast. Het gevolg: stroomuitval door overbelasting. Je hebt immers ook nog een wasmachine, vaatwasser en andere elektrische apparaten in huis die stroom verbruiken. Er zijn drie manieren om te voorkomen dat je het stroomnetwerk overbelast door gebruik van je 1-fase laadpaal aan huis, en sneller wil laden. Je kunt ervoor kiezen om lager ‘af te zekeren’. Zo creëer je een buffer in je stroomnetwerk, maar neemt ook de laadsnelheid af. Dynamic Load Balancing is ook een optie. Je kunt voor deze functie kiezen als je een laadpaal uitzoekt. Dynamic Load Balancing zorgt ervoor dat het laden van de auto wordt afgestemd op het stroomverbruik in huis op dat moment. Verbruik je op een gegeven moment veel stroom? Dan laadt je auto langzamer op. Verbruik je weinig stroom, zoals ’s nachts, dan laadt je auto sneller op. De derde optie is kiezen voor een 3-fase laadpaal. Je moet hiervoor wel eerst goed nagaan of je een auto hebt die geschikt is om met 3-fasen te laden.

Hoe werkt een 3-fase laadpaal ?

Als je auto geschikt is om op te laden met een 3-fase laadpaal, dan is het verstandig om daar ook gebruik van te maken. Hiervoor moet er hoogstwaarschijnlijk een 3-fase aansluiting worden aangelegd in je meterkast door een elektricien. Als je hier gebruik van gaat maken, kan het zijn dat je tarieven voor stroomverbruik veranderen. Check dit van tevoren even bij je energieleverancier. In tegenstelling tot een 1-fase laadpaal, die 220/230V gebruikt, maakt een 3-fase laadpaal gebruik van 3x 220/230V of 380/400V. Met een vermogen van 16A is een 3-fase laadpaal met een laadvermogen van 11 kW drie keer sneller dan een 1-fase laadpaal. Een accu met een capaciteit van 60 kW is dan in minder dan 6 uur opgeladen (i.p.v. 16 uur).

Welke auto is geschikt voor een 3-fase laadpaal ?

De auto speelt ook een belangrijke rol als het gaat om hoe snel deze kan laden. Niet elke auto kan namelijk hoge laadsnelheden uitvragen bij de laadpaal. Een laadpaal kan overigens nooit te veel stroom leveren. Als je auto maar een bepaalde maximum hoeveelheid stroom kan uitvragen, wordt ook maar die snelheid geleverd door de laadpaal, ook al kan die laadpaal meer leveren. Het is dus goed om bij de aankoop van een elektrische auto na te gaan wat het maximale laadvermogen van de auto is. Er zijn auto’s die maximaal 3,7 kW kunnen laden (1-fase, 16A laadpaal), maximaal 7,4 kW (1-fase, 32A of 3-fase, 16A laadpaal) of zelfs 11 kW of meer aankunnen. In de laatste categorie is een 3-fase laadpaal aan te raden als je van de maximale laadsnelheden gebruik wil maken. De tijd waarin de accu van je auto geheel wordt opgeladen wordt ook bepaald door de capaciteit ervan. Heb je een kleinere accu, dan is deze natuurlijk sneller opgeladen dan een accu met een hogere capaciteit.

Laadvermogen per auto

Bekijk hieronder de maximale laadcapaciteit per type elektrische auto. Let op: er is in deze tabel niet meegenomen of auto’s ook zijn geschikt voor “fast-charge”. Deze mogelijkheid heb je niet als je thuis gaat laden. tabel laadvermogen elektrische wagens

De bovenstaande tabel is een indicatie van het laadvermogen en is afhankelijk van het type laadpaal dat je uiteindelijk kiest. Laat je dus voorzien van deskundig advies van onze experts om de beste laadoplossing te kiezen voor jouw elektrische auto. Dit doe je door onderstaand formulier in te vullen. Je ontvangt dan vrijblijvend advies.

Bron : 50five.com

Logo Kompaktwonen

Burgemeester Hendrickxstraat 25
3971 Heppen
BTW: BE0715.946.805

 

Gert Vanden Boer : 0472 32 20 98
Liesbeth Jaspers : 0478 22 67 07
info@kompaktwonen.be
Contact >>

icon facebook

icon instagram

© 2023 Kompaktwonen.be. All Rights Reserved.